Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 4. februar 2023

Javabrasme/Java Barb/Barbodes Gonionotus (Ferskvann)




 
Silver Barb (Sølvbarbe) er det også mange som kaller denne beinete og skjellete stillehavsfisken. Høyreist og relativt smal er den, med masse bein dyttet inn i alle krinkler og kroker mellom vassent og daut kjøtt. I og med at så mye bein ikke har noen logisk struktur eller sitter fast i ryggraden, blir dette mer som plukkfisk når en er ferdig. Særdeles upraktisk matfisk. 
Men der hvor den virkelig taper seg er på smaken. Vassent, daut og såpeaktig, smaker nesten sterilt til tross for at både salt og hvitløk er drysset på.
Fra hva jeg kan finne brukes disse hovedsaklig til produksjon av paste, fiskemel og andre ting hvor de mange bein blir gruset til en enklere svelgbar greie.
Fisken blir maks 40cm og lever hovedsaklig av sjøgress og småkryp. Når dette er ferdig kommer jeg å løpe til Youtube og se hvordan de som kan slik fisk gjør det.  


-Javabrasme
-Søtpotetpuré
-syltede sjampinjonger
-oliven
-hvitløk


pris: 80-120,- pr kg
komfort: fiskebein i hvert tygg
smak: 2/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!