Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

onsdag 11. november 2020

Asiatisk Kamskjell/Yesso Scallop/Giant Ezo Scallop/Patinopecten Yessoensis (Saltvann)




Størsteparten av fisket av disse kamskjellene foregår i stillehavet, i all hovedsak det nordlige stillehavet. De finnes sjelden til salgs i Norge da vi både har og kan kjøpe fra solide bestander i atlanterhavet. Disse fant jeg hos Rema 1000 i en billigpakke som vanligvis inneholder placopecten magellanicus men hadde noen få poser med patinopecten yessoensis. Jeg anser dette som et alternativ brukt av kjeden når faste råvarer var vanskeligere å få tak i.
Det finnes oppdrettsanlegg for arten helt fra det fjerneste nordlige østen til havet nord for Finland, og den produseres i enorme mengder. En enslig musling kan produsere opp mot 18 millioner egg, og de kan veie opp mot 1kg.
Selve muslingen er litt gulere i fargen enn de andre jeg har smakt, og selvsagt og dessverre er disse også uten rogn. De har en flott konsistens, men litt mer melkete smak enn atlanterhavske kamskjell. Selv om de er milde og finse på smaken så mangler de dessverre noe av den deilige sødmen jeg er vant med å finne i andre kamskjell. Skal stekes på høy varme et par minutter på hver side.


-asiatisk kamskjell
-isbergsalat
-cesardressing
-chorizo
-kapers


pris: 50-100,- pr pk a 400gr
komfort: som å skrelle en banan
smak: 7/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!