Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 15. oktober 2020

Rosenbergreke/Giant River Prawn/Macrobrachium Rosenbergii (Ferskvann)




Svære ferskvannsreker, hvorav de fleste eksemplarene vi kan finne tilsalgs her i Europa ihvertfall, kommer fra oppdrettsnæring i øst-asiatiske land. Mye av dette er resultater av reker hentet fra større elver som leder til mekong-deltaet. Her tror jeg faktisk, at selv om det sikkert ikke er supersunt med oppdrettsreker fra Asia, at selve mekong-deltaet som arten vanligvis ender opp i i sitt voksne liv, er såpass forurenset at viltfangede kan være mer hasardiøse som mat.
Arten er vanlig fra Pakistan til Borneo og Java. Den har få naturlige fiender og er derfor ikke listet som faretruet, men i noen områder er arten overfisket ift hva bestanden vil tåle over tid. Flere steder er den også en uønsket art, som er satt ut av mennesker, bl.a i Brazil. I Norge finnes den heldigvis kun i akvarium. De blir opp mot 25cm i lengde, selv om mye av dette utgjøres av hodet.
Vi kan ihvertfall utfra navnet og bildet fastslå at dette er en kloreke. :)
Kjøttet er ikke like fast som hos vannamei-rekene, også har den en slags hinne mellom skall og kjøtt som er veldig grei å ta bort, ellers vil det ha en malingsaktig konsistens ytterst (vet ikke noen bedre måte å beskrive det på). Foruten dette smaker den mest av det man koker/steker den i, mildt og fint rekekjøtt. Tja, med tanke på at dette kanskje ikke er noe voldsomt mere viltfanget enn vannamei-rekene, tenker jeg at jeg holder meg til dem likesågodt, tomat tomat...



-rosenbergreker
-eggnudler
-rødløk
-gressløk
-chilli
-sukker
-rapsolje
-hvitvinsedikk



pris:100-140,- pr pk
komfort: lett, men mye vann kan fort bli søl
smak: 6/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!