Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

fredag 6. desember 2019

Rødpagell/Red Porgy/Pagrus Pagrus (Saltvann)




Rødpagell er ikke en ny rød snapper, men en havkarussart/havbrasme som holder til i det østlige Atlanterhavet fra Nordafrika til Sydfrankrike, og innover i Middelhavet. Den er en populær matfisk i Middelhavslandene og det drives fiske av arten i stor skala. På tross av dette er det enda en stor art som ikke er utsatt for overfiske til dags dato.
Skinnet er heftig tjukt med store skjell og tykke bein, mens kjøttet er skjørt og mangler smak. Det kan selvsagt krydres, men jeg ser også for meg at denne fisken vanligvis brukes i retter med mye olje.
Vanskelig å sammenligne denne fisken med noe annet, men jeg mener å ha vært borti noen typer stillehavssardiner som hadde samme anonymitet i smaksopplevelsen. Det at det er magert og blir fort tørt hjelper heller ikke. Når alt dette er sagt, er det ingen usmak, og kjøttet har en fin konsistens, det er bare så utrolig avhengig av riktig tilbehør for å skinne. Litt trist, for jeg så virkelig frem til denne. Det blir vel kanskje heller oppdrettsbrasme fra Hellas fremover da..



-rødpagell
-sopp på boks
-rødløk
-fullkornsspaghetti
-skogsbacon



pris: 100-150,- pr kg
komfort: fastgrodd øredren
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!