Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

fredag 1. november 2019

Ørnefisk/Meagre/Argyrosomus Regius (Brakkvann/Saltvann)




Ørnefisken er en jeg har hatt lyst til å prøve lenge. Den kan av utseende minne om en havabbor, og ifølge fiskehandleren er det mange som sier de smaker ganske likt, selv om ørnefiskene selges billigere. Den finnes i hovedsak i middelhavet og den nordvestafrikanske delen av atlanterhavet. Kan bli opp mot 2.5 meter lang, men vanligvis rundt 50-80 cm. Finnes både i brakkvann og saltvann, og på tross av å være en populær fiskeart for både hobbyfiskere og profesjonelle, er det en bærekraftig bestand som kan spises med god samvittighet. Mitt eksemplar er fanget i middelhavet og har en del skjell langs sidene. Kjøttet er tett og magert, med en nesten andekjøttaktig konsistens. Den kan lett falle fra hverandre på svak varme, og skal ikke stekes lenge. En skikkelig snadder fisk!



- filet av ørnefisk
- salat
- oransje paprika
- avocado
- chorizo
- nyløk



pris: 120-200,- pr kg
komfort: tykt skinn, skjell, en del bein, men verdt det!
smak: 8/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!