Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 13. august 2020

Barramundi/Asiatisk Havabbor/Barramundi/Lates Calcarifer (Ferskvann/Brakkvann/Saltvann)




Også kjent som australsk havabbor, synes jeg dette er en fisk som på mange måter minner mer om karpefisk enn abbor av utseende, men det kan jo som kjent bedra. Det drives en enorm oppdrettsnæring basert på denne arten, i Australia, størsteparten av Sør-Asia og USA. I Europa har den ikke fenget folket på samme måte enda. De finnes visstnok i stort monn i det ville, og er enda ikke vurdert i forhold til bærekraftighet. Fiskes nok mest av sportsfiskere, siden oppdrettet av arten besørger etterspørselen ellers. Den blir opp mot 2 meter, og jeg har i så måte skaffet et beskjedent eksemplar av arten.
Kjøttet er overraskende mørt og saftig, dog ganske nøytralt. Her trengs salt og pepper, og vi får noe i kategorien bedre torskefisk, hva smak angår. Dette er en fisk som nok har større potensial som matfisk enn hva jeg har klart å få ut av den her, så kom i hu at dette kanskje er en snadder ting i det asiatiske kjøkken.



-barramundi
-lupin bønner
-sorte oliven
-vårløk
-sterk chorizo
-bernaisesaus


pris: 80-130,- pr kg
komfort: enkel, som en laks med tykke bukbein
smak: 6/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!