Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 5. oktober 2019

Trepigget Stingsild/Three-spined Stickleback/Gasterosteus Aculeatus (Saltvann/Brakkvann/Ferskvann)



Først og fremst er jo ikke dette noen sild, men en stikling! For noen tøysete navn vi gir til fiskene våre innimellom dere..
Uansett en meget spennende art, da dens evolusjon har gjort at den stammen av arten som lever i saltvann har blitt vesentlig større enn den som lever i ferskvann. Mine er fanget i brakkvann, så jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om dem, men vel innenfor microfiske er de i hvert fall.
Den største av dem er med rogn, som man kan se på den noe bulende buken.
Vi ønsker ikke at noen prøver å spise disse fiskene uten å vite hva de gjør. De har et varierende antall pigger som både er store og harde, og kan lage my ugagn i en menneskehals.
Men her på oppdagfisk går vi som kjent på med livet som innsats.
Fiskene er jo for små til å kunne skjæres i med kniv, så vi krysser fingrene for at et varmt bad i kokende olje kan gjøre piggene porøse og sprø? Nei? Virkelig?? Okei da...
Her er det en sann elendighet med pigger, skjell og bein om en annen så langt øyet kan se, og ingenting som kan spises bortsett fra nevnte rogn.
En artig fisk som nok kan glimre i et og annet akvarium, men fri og bevare meg for noengang å måtte spise det igjen.



- trepigget stingsild
- pepperrotsalat
- karrysalat
- fylt chili



pris: tur til vannet
komfort: hiroshima
smak: 0/10 (ikke å oppdrive)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!