Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 22. oktober 2020

Håbrann/Porbeagle/Lamna Nasus (Saltvann)




En hai som er vanlig langs norskekysten og kan bli opp mot 4 meter lang. Det er en ganske stutt hval, uelegant vil kanskje noen si. Vi kan få den opp mot 230 kg, noe som forklarer hvorfor jeg bare har et kjøttstykke på benken istedenfor hele herligheten.
På tross av at den er rødlistet som sårbar fiskes den både kommersielt og av sportsfiskere. Mitt eksemplar er fanget som bifangst, og det er ikke ofte en ser håbrann til salgs i Norge, heldigvis. Store deler av bestanden blir tatt årlig som bifangst gjennom fiske etter tun- og sverdfisk. Den er en kjøtteter av rang og går oftest etter middels store fisk.
Kjøttet har en fin struktur. Vil dette være en av få smakfulle haier på oppdagfisk til nå?
Konsistensen kan minne om svinekjøtt og er meget smakfullt, kan minne om kalkun. Viktig å ikke oversteke, da blir det som å tygge våt klut. Salt og pepper er plenty smakstilsetning. Dette er flott mat som dessverre overfiskes som følge av storfiske etter andre arter, håper arten kan stabilisere seg og øke igjen i nærmere fremtid.



-håbrannfilet
-småpoteter
-sukkererter
-vårløk
-sennepssaus


pris: 80-150,- pr kg
komfort: som en biff
smak: 8/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!