Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

onsdag 3. oktober 2018

Hijiki/Nori/Sargassum Fusiforme (Saltvann)




Såå.. En av de meget få "how to"-videoene som fins av tilberedning av tørket Hijiki, har fått lov til å være inspirasjon for denne retten, i mangel på noe bedre:
https://www.youtube.com/watch?v=0vDdrQISJww
Vi kan med en gang løfte hendene i været og si at vi kanskje ikke synes resultatet på verken denne siden eller youtube sin ser spesielt snadder ut.
Bør nevne at Nori ikke eksklusivt er Hijiki, men en samlebetegnelse for endel øst-asiatiske sjøgressarter som er populære i den lokale matlagingen.
Konsistensen er ganske såpeaktig, slimete. Smaken er mer eller mindre kjip, intetsigende, hele greia smaker bare av vann med tapioka og potetmel, ulekkert, men mest ulekker er konsistensen. Håper dette produktet har flere bruksområder, for dette ville jeg nødig gitt andre enn min verste fiende.
Sargassum Fusifome er ihvertfall fullt av sunne ting, og kan gi deg flott hår. På den andre side mener Storbritannia, USA og Canada at dette er giftige saker..



-hijiki
-blomkål
-gulrot
-rødløk
-sweet chili saus
-fish sauce



pris: 30-100,- pr pk
komfort: enkelt og greit
smak: 0/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!