Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

onsdag 9. september 2020

Cinnabar Mulle/Cinnabar Goatfish/Parupeneus Heptacanthus (Saltvann)




En mulleart som befolker Sørøst-Asia og Nord-Australia i rikt monn, men finnes helt mot Afrikas Østkyst og det vestlige Mellom-Amerika. Det fiskes en del av arten som bifangst og noe såvidt jeg vet av eget mullefiske. Men arten er ikke overfisket og tåler dagens fiske greit. Den lever vanligvis i kystnære områder rundt 60 meters dyp, men kan også ta turen ut på havet når temperaturene tilsier det. Og på tross av en makslengde på forsiktige 36cm er dette de desidert største mullene vi har hatt på oppdagfisk til nå.
De lever alene eller sporadisk i mindre stimer, og trives i områder med mye næring, på grunt vann, korallrev, laguner, steder med mye søgress, osv. Jeg å ærlig talt innrømme at jeg synes dette er vakre fisker, uten at jeg skal kjøpe meg saltvannsakvarium av den grunn..
Smaken er helt fantastisk, mørt kjøtt og supersprøtt skinn, trenger bare salt og pepper, og er så saftig at en kan spise det med skje. Vår egen mulle er en fantastisk matfisk, denne er det samme bare større og saftigere. Kan dette være den beste fisken på oppdagfisk? Mye mulig...



-cinnabar mulle
-gulrot
-hvit paprika
-grønn chilli
-rødløk
-chorizo
-peppersaus



pris: 50-100,- pr pk
komfort: kraftige bein som må fjernes
smak: 10/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!