Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 5. september 2019

Sibirsk Stør/Siberian Sturgeon/Acipenser Baerii (Ferskvann)



Her vi inne i art nr 3 hva rogn fra stør angår her på oppdagfisk. Jeg har vel sagt at jeg skulle styre unna kaviar/rogn fra truede stør-arter. Men nå har det seg sånn at den sibirske støren i hovedsak fiskes ukritisk av land som Kina og Russland. Disse rognene kommer derimot fra Frankrike, hvor størene ikke selges som kjøtt, og fiskene ikke fanges i det fri, men ales heller opp i oppdrettsanlegg for å produsere nevnte rogn.  Det vil si at dette produktet i utgangspunktet ikke utgjør noen trussel mot den viltlevende bestanden av sibirsk stør, som dessverre er på drastisk nedgang. Utenom dette er også sibirsk stør den av størartene som det drives desidert heftigst oppdrett av i Europa.
Rognen er salt og knasende sprø, skikkelig godt, men mangler litt umami sammenlignet med tidligere opplevelser av størrogn. Man skjønner godt hva som gjør dette så ettertraktet, men med prisen tatt i betraktning er det kanskje ikke noe man baserer et helt måltid på.
Dette er nytelse over næring, men for en nytelse! Man kan spise alene eller kombinere med en kald chablis, og paradis virker ikke så langt unna. Det diskuteres hvorvidt det finnes to forskjellige underarter av sibirsk stør, men det har vi ikke tatt hensyn til her på oppdagfisk, enn så lenge disse ikke er 100% anerkjent. Og at den fylte paprikabiten er en torn i øyet, kan jeg glatt innrømme.



-rogn av sibirsk stør
-minigulrøtter
-erter
-pepperrot
-spinat
-paprika m ost


pris: 5 000-10 000,- pr kg
komfort: joggedress
smak: 8.5/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!