Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 8. november 2018

Bombay Øglefisk/Bombay Duck/Harpadon Nehereus (Saltvann/Brakkvann)



Må ikke forveksles med greater lizardfish. Denne er også saltet, men ellers ganske spesiell. Det er en liten smal fisk med en svær kjeft som selv Kim Larsen ville vært stolt av. I naturlig tilstand kan den bli opp mot 40cm og har en geleaktig konsistens i kjøttet.
Da det ikke bugner av bombay øglefisk i frysedisken på rema, har jeg altså valgt å gå for en langreist tørket variant. Tar man tørkingen i betraktning i tillegg til at den har vært frosset, er det enda vanskelig å ikke bli skuffet over dette. Det er masse bein som heldigvis kan spises, men kjøttet smaker nærmere oppvaskvann enn noe jeg noengang har vært borti før. Bortsett fra oppvaskvann. Og konsistensen er som en billig hårgele fra europris. Her er jeg glad for å ha prøvd denne arten, men enda gladere for at jeg skal slippe å spise den igjen, noengang. Finnes hovedsaklig rundt sørkysten av asia og nordre australia. Kan spises med god samvittighet hvis man bærer på selvhat.


-bombay øglefisk
-marksjampinjong
-småpoteter
-rød paprika



pris: 40-80,- pr pk
komfort: den skal rehydreres, stekes i 1-2 min. på høy varme, etter det blir det verre
smak: 0/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!