Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

fredag 1. februar 2019

Portunus Trituberculatus/Gazami Crab/Japanese Blue Crab/Portunus Trituberculatus (Saltvann)




Dette er vel den høyst beskattede av svømmekrabbeartene, eller alle krabbearter, og finnes i stort sett hele det østlige stillehavet ned mot 50 meters dyp. Mine stykker er bein og hus, ingen skall dessverre.
Det første man legger merke til med kjøttet på disse krabbene, er at de liksom mangler strukturen vi finner i atlaterhavske krabber. Det er litt som om man har kjørt krabbekjøttet i en blender, det er nesten som silke. Smaken er uansett fortreffelig. Kan minne om søt levermos...
Vi anbefaler å krydre vannet skarpt med 1/4 sukker til 3/4 salt.
Arten er enda ikke vurdert ift bærekraftighet, men den årlige fangsten på global basis økes jevnt og trutt. Det blr gjort forsøk på oppdrett av arten for ca 50-60 år tilbake, men dette ble raskt skrinlagt.
Spennende krabbeart, men den kan liksom ikke helt måle seg med taskekrabben likevel, det er kanskje romantikken som spiller meg et puss..


-portunus trituberculatus
-brødskive
-majones
-sitron


pris: 150-250,- pr kg
komfort: saks og pelleting
smak: 7/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!