Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

fredag 3. januar 2020

Gulhalet Spette/Yellowtail Flounder/Pleuronectes Ferruginea (Saltvann)




Denne har jeg bare funnet i panert tilstand, men det hindrer oss vel ikke å ta en sjelden avstikker fra våre egne flyndrearter, vel?
Gulhalet spette er utbredt på andre siden av Atlanteren, fra Canada i Nord og ned til USA. Det er en relativt liten flyndreart, som ikke bestiger mer enn 1,5kg og 64cm. Den er rødlistet som sårbar, og det er for meg en gåte hvorfor store og seriøse butikkjeder som Spar og Eurospar importerer og selger den.
Forøvrig trives den på mudderbunn og lever av småkryp den finner langs havbunnen. Den fiskes som sagt kommersielt til tross for sterkt minkende bestand, og det prøves oppdrett av arten i mindre skala. Filetene er små og tynne, vanskelig å sammenligne med våre østligere flyndrearter.
Det er et ganske anemisk og intetsigende kjøtt, minner nesten litt om veganernuggets, man smaker nesten bare batteret.
I og med at den er rødlistet og jeg derfor ikke kommer til å spise den igjen, er det kanskje like greit at smaken var godt under middels.


-panerte fileter av gulhalet spette
-søtpotet
-pastinakk
-gulrot
-remoulade


pris: 100-150,- pr kg
komfort: hotellfrokost
smak: 3/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!