Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 1. oktober 2020

Stillehavsmakrellgjedde/Pacific Saury/Cololabis Saira (Saltvann)




 

Langt navn på en lang og smal fisk, som jeg ikke er helt sikker på hvorfor har blitt kalt gjedde. Den ligner ikke spesielt på en gjedde, og er heller ikke noen ferskvannsfisk. Makrellreferansen er mere forståelig, selv om den for meg ser ut som en avlang sild (vassild?). 
Den finnes utbredt i Stillehavets nordlige bredder, helt opp til Alaska, men er mest vanlig som matfisk på andre siden av nevnte Stillehav, fra Japan og ned til Korea. De er stimfisk som trives best nær land, men kan ta seg turer ut på dypere hav. 
Arten har en makslengde på rundt 40cm, blir ikke eldre enn 4 år og med en maksvekt på 180 gram snakker vi liten og lett matfisk, dessverre med endel bein.
Mine er hermetisert, så det vil si at de er ihjelkokt innen hermetisering, i den grad at det som engang var fiskebein nå er redusert til en slags porøs melete substans som man helt fint kan spise. 
Kjøttet er også magert, og veldig tørt, ihvertfall hermetisert. På plussiden noterer vi at den ikke har noen usmak, og med olje, salt og pepper kan den minne litt om kaldrøkt makrell. 
Vi gjør oppmerksomme på at ikke alle ingrediensene i retten er med på bildet, da vi ønsket ett bilde som viser kjøttet.
Vi beklager også uskarpheten på nederste bilde...


-stillehavsmakrellgjedde
-kinakål
-erter
-majones
-ingefær
-sjampinjong


pris: 20-40,- pr boks
komfort: nemt
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!