Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

mandag 1. april 2019

Indonesisk Ormehodefisk/Giant Snakehead/Indonesian Snakehead/Channa Micropeltes (Ferskvann)




Min andre art fra slekten channa, som vel godt på norsk kan kalles orme-/slangehodefisker, og består av godt og vel 36 arter, men nye arter defineres jevnlig, sist i 2017. De er en uønsket art flere steder i verden, spesielt i USA, hvor de flere steder er satt ut i elver og ferskvann. De er grådige jegere og viker ikke unna å spise egne avkom engang. Opprinnelig kommer arten fra Sørøst-Asia, hvor den lever i fruktbare grunne elver, sumper og dammer. De ligger vanligvis på rundt halvmeteren i størrelse, men blir opp mot 130cm. Mitt eksemplar er i så måte litt mindre enn snittet. Den er en viktig art både som viltfangst og oppdrettsfisk, i tillegg til i akvariumsnæringen.
De er ufarlige for mennesker og finnes i hopetall, i tillegg regnes de som god matfisk, så her er det bare å gyve løs. Oppdrettseksemplarer av arten er jeg usikker på hvordan sykdomskontrolleres, og hvor mye antibiotika de utsettes for, men jeg ville anta de selv jafser i seg det meste av uønskede vesener i innhegningene sine.
Kjøttet er mørt og saftig, fet fisk, men mangler dessverre litt smak, det hele oppleves litt anemisk og livløst. Kan faktisk minne litt om oppdrettslaks. Det er også en enkel fisk å jobbe med, som bare har en enkel og smal beinrad i sidefiletene. God gang fiskestang!


-indonesisk ormehodefisk
-rød paprika
-sjalottløk
-koriander
-chorizo sarte


pris: 60-100,- pr stk
komfort: barnemat
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!