Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

onsdag 7. august 2019

Grå Knurr/Grey Gurnard/Eutrigla Gurnardus (Saltvann)




Denne arten kalles egentlig bare "Knurr" på norsk, men jeg har tatt i bruk den engelske oversettelsen bokstavlig. Dette er den vanligste knurren i norske farvann, men er ikke kjent som noen stor matfisk. Den er magrere, vassere og med mer bein enn den røde knurren, som er en av mine personlige favoritter. Grå knurr er utbredt i nesten hele det østlige atlanterhavet hvor den ikke er truet da det ikke drives kommersielt fiske etter arten. Den kan bli opp mot 60cm lang, men vanligvis bare halvparten. Fiskekjøttet er magert og mørt, men blir litt daut uten riktig tilbehør. En litt anemisk fisk rett og slett. I motsetning til rødknurren kan man ikke spise skinnet på denne, eller man kan, men den har endel bruskaktige biter av typen mann finne på taggmakrell på sidene, som ikke er så gode å ha i munnen.



-filet av gråknurr
-hollandaise saus
-småpoteter
-sjampinjong



pris: 30-70,- pr kg
komfort: endel bein, ellers vindstille
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!