Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

onsdag 10. oktober 2018

Hvit Stør/White Sturgeon/Acipenser Transmontanus (Saltvann)



Jaja, episode nr 300 på denne meget gammeldagse, slitne og en smule morbide bloggen (har fått noen tilbakemeldinger på bilder med blod).
Hvorfor ikke feire med litt luksus?
Må innrømme at jeg vurderte noe heftig tunfisk eller overraskende stillehavsfisk til #300, men det blir bare ikke bedre enn kaviar fra stør!!
Dette er vel i praksis kanskje ikke russisk kaviar, da det tradisjonelt inneholder egg fra den rødlistede belugastøren? Jeg har valgt hvit stør, da det såvidt meg bekjent er den eneste størarten som ikke er faretruet som følge av overfiske. Skal nevnes at mye kaviar lages fra rogn som kommer fra oppdrettsnæring.
Til denne prisen er det da ikke rart rognen er ettertraktet. Kaviaren skal forøvrig, ifølge de som mener de vet noe, serveres med enkelt og kaldt tilbehør. Ingenting som kan ødelegge/dekke over kaviarens smak eller konsistens er tillatt på tallerkenen.
Alle burde ta seg lov til å være pompøse en gang innimellom, men det blir kanskje ikke så mye mer stør her på oppdagfisk fremover, ihvertfall ikke før jeg vinner i Lotto.
Kaviaren er mild, salt og kremet, med en anelse umami som kan hinte til trøffel. Vi ser helt klart hvorfor dette regnes som det annet sorte gull fra havet, og ihvertfall ikke er hverdagsmat. I mitt hode er dette en perfekt ledsager til frisk sprudlende hvitvin. Vanskelig å skrive så mye mer fornuftig her, må prøves selv, som de så ofte sier.



-rogn av hvit stør
-finhakket rødløk, tomat og agurk
-egg



pris: 5 000 - 15 000,- pr kg
komfort: Har man en sølvskje liggende?
smak: 10/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!