Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

tirsdag 2. juli 2019

Solskinnbrasme/Hybrid Striped Brass/Wiper/Morone Saxatilis x Morone Chrysops (Oppdrettsanlegg)




Dette er en litt spennende sak, det er altså en nyere art som er resultatet av at man har latt to abborarter befrukte hverandre i oppdrettsanlegg, for å få frem en art med bedre egenskaper enn de to opprinnelige artene hadde. Det vil si at de vokser hurtigere, tåler mer og blir mindre syke. Og voilá, så er solskinnbrasmen et faktum! Mitt eksemplar ble kjøpt i Torvehallerne i København, hvor det ofte selges dyr og eksklusiv fisk til et mer kresent klientell. Vi gleder oss ihvertfall over utvalget i nevnte haller.
Artene den er blandet av er den høyreiste sandabboren som lever i ferskvann, og den meget smalere stripete abboren som holder til i Atlanterhavet, det beste av to verdener?
Dette er absolutt ikke for nybegynnere. Fisken har sykt mye skjell, som ikke faller av som på en brasme, her er det bare å fjerne hele skinnet. Her forsvinner dessverre også litt kjøtt da skinnet er meget skjørt i møte med skarp kniv. Til slutt sitter jeg igjen med mindre fisk enn jeg hadde håpet, men det som er der er jo godt. Minner mye om havabbor, fast fin fisk som tåler varme og har et deilig svinekjøtt-aktig preg. Komforten er ikke allverden, men smaken trumfer i denne omgang.



-solskinnbrasme
-glasskål
-gul løk
-pastinakk
-cherrytomater
-bladspinat


pris: 300-500,- pr kg
komfort: Smal fisk med masse skjell og merkelig lite kjøtt
smak: 7/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!