Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

mandag 4. mai 2020

Mandelmusling/Dog Cockle/Glycymeris Glycymeris (Saltvann)




Disse skjellene er ca 5-7 cm i diameter og i så måte ganske store skjell når vi kommer utenom kamskjell og østers hva mat angår. Ikke alle skjellene har de samme ujevne mønstrene, noen er ensfargede t.o.m. så vær sikker på hva du dykker etter. Mandelmuslingen finnes hovedsaklig i atlanterhavet på europeisk side. Da dens engelske navn henspiller på oppfattelsen av at dette er mat som kun en hund ville spise, er den ranske og spanske oversetteles "havets mandel" no penere. Den er også en meget mer populær matrett sørover i europa enn hos oss. Mine eksemplarer kommer fra en grossist i Nederland, men jeg er usikker på noe mer spesifikt fangstområde enn europa. Glycymeris-slekten inneholder forøvrig en haug med underarter, så man skal som sagt vite hva man ser etter. Disse skal ikke kokes mer enn et par minutter, deretter er de enkle å åpne med en vanlig kniv. De smaker absolutt ikke ille, sjøsmak og sødme, litt som en større utgave av hjerteskjell, men jeg tror det er konsistensen mange kan slite med. Minner om gummihansker, kondom og viskelær. Obs å merke seg at kraften man får av disse trumfer annen blåskjell- og muslingkraft elegant.



-mandelmuslinger
-gaspacho
-creme fraiche
-vårløk



pris: 100-150,- pr 12-16stk
komfort: Kan man åpne skjell er dette lett, men man må kunne faget
smak: 6/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!