Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

søndag 3. februar 2019

Grisetangdokke/Polysiphonia Lanosa (Saltvann)




Dette er en rødalge, en slags snyltealge som oftest lever på grisetanga ascophyllum, men også kan finnes på andre arter. I mitt eksemplar selges den i tørket tilstand som krydder, blandet med en noe større mengde salt. Og da "grisetangdokke" ikke høres fint nok ut, har de valgt å kalle den for "trøffeltang". Fancy skal det være, også koster det nærere 200,- pr mindre enn 25gr tørket grisetangdokke. Hu og hei! Det er vel hva man kan forvente fra et produkt med den bi-lingvistiske gullstrofen "From lofoten weed love..."
Så her har vi gjort det enklest mulig for å fange opp mest mulig av den ettersøkte "trøffelsmaken".
Og hvis man leter etter en subtil smak som er meget god, men vanskelig å finne, er dette det.
Det sitter noen oppfinnsomme nisser oppe i lofoten og lager fancy navn til snyltetang som de tørker, blander med salt, og selger til priser ikke langt under fransk parfyme. I utgangspunktet har jeg ikke lyst til å like dette fordi det byr meg litt imot, men det smaker faktisk ganske digg :)


- bornholmsk pasta
- vårløk
- salt
- grisetangdokke
- olivenolje



pris: 2000-5000,- pr kg
komfort: sikkert stress å tørke selv
smak: 6/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!