Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

tirsdag 3. september 2019

Escolar/Escolar/Lepidocybium Flavobrunneum (Saltvann)




Dette er vel egentlig en fjern ane, et eller annet sted lagt ute i tunfiskslekten, med et latinsk navn som kan minne om kroniske diagnoser. Aropos det! Jeg skulle selvsagt likt å ha prøvd å smake den mer naturlig, for som den observante leser kanskje har sett, er dette en røykt utgave. Grunnen til dette er nemlig det at escolaren ofte bærer opp mot 20% av fettypen "voksestere", som kan gi fettdiare, oppkast og matforgiftning. Derfor prøver vi denne varianten, som skal være tryggere.
Mattilsynet advarer mot inntaket, men the show must go on, som dem sier...
Vi anbefaler at alt synlig fett fjernes, og krysser ellers både fingre og tær for at vi kommer helskinnet gjennom både fisk og eventuelle ettervirkninger. Smaken er ok, minner litt om røykt torsk, men konsistensen er pløsete, og minner om våt oppvasksvamp.
Alt i alt, og med hasardfaktoren tatt med i betraktningen, vil jeg mene at escolaren har hatt sitt første og siste besøk på min middagstallerken.



-røkt escolar
-frisésalat
-tomat
-mozzarella



pris: 150-200,- pr kg
komfort: Fleksnes på 120 desibel
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!