Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

onsdag 3. juni 2020

Hengslet Hestemakrell/Shortfin Scad/Decapterus Macrosoma (Saltvann)




Makrell, scad, trevally, kjært barn har mange navn. Denne er en smal art innen makrellfamilien som hovedsaklig holder til i Stillehavet rundt Oseania og Øst-Asia. De er også funnet langs kysten av det vestlige mellom-amerika og i middelhavet mot Øst-Afrika. De blir opp mot 35 cm, men er mer vanlig rundt 15-20cm. Det drives heftig kommersielt fiske av arten, som enda ikke er vurdert ift rødlisting. De lever i små stimer og beveger seg over store havområder på jakt etter mat. Mine eksemplarer er jeg usikker på hvis opphav, men de er mest sannsynlig viltfanget. Inntil nylig ble denne arten delt i to grupper, hvor den ene ble kalt decapterus macarellus, men det har altså senere vist seg å være samme art.
Skal man sløye elle filetere disse er det viktig å gjøre det mens dem fremdeles er kalde eller halvtinte, da kjøttet har en myk konsistens og lett faller fra hverandre. På tross av deres smale kropp har de også både større og tykkere bein enn vår egen makrell. Mye arbeid altså, men lite innvoller og søl. Jeg velger å gå for tilbehør som vanligvis fungerer godt til scomberus scomberus.
Smaken er ikke ulik, men der hvor man kan akseptere et par makrellbein i scomberus scomberus fordi de er myke og porøse, er det en annen sak her. Topp smak, men jeg får ikke spist mye siden det både er smalt og fullt av bein.



- fileter av hengslet hestemakrell
- poteter
- syltet perleløk
- peppermajones
- kapers



pris: 50-80,- pr pk
komfort: Makrell uten komfort
smak: 7/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!