Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 8. august 2020

Hårvar/Common Topknot/Zeugopterus Punctatus (Saltvann)




Dette er ei lita rund flyndre som er ganske vanlig i norske farvann, men blir sjelden tatt i trål pga den lever på grunt vann ned mot 40 meters dyp, og blir heller ikke ansett som en matfisk av særlig kaliber. Den er vanlig i det østlige atlanterhavet fra sør-europa og opp til norskekysten. Den finnes i flere farger, flotte mønstre og er en stilig fisk. Den trives på steinbunn heller enn sandbunn som mange av våre andre flyndrearter gjør. Dette eksemplaret av arten ble fisket på trollgarn satt fra land utenfor mandal. Siden den verken fiskes etter eller konsumeres ofte kan man anta at eksemplarer kan etes med god samvittighet. Det finnes bare en annen art i zeugopterus-slekten, som heter Eckströms Topknot. Denne er såvidt jeg vet aldri observert i norske farvann. Det blir ikke store filetene, men det lille som er er saftig, mørt og velsmakende. Flatfiskenes svar på hummer, dette er for meg en av våre sjøers best bevarte hemmeligheter. Absolutt oppe i klasse med fjesingen.



-ryggfilet av hårvar
-stekt tomat
-chorizo
-bønnesalat



pris: 40-100,- pr kg
komfort: litt vrien, har høyere bein enn andre flyndrer
smak: 10/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!