Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 8. august 2019

Marksirisser/Field Cricket/Gryllus Campestris (Varmere Strøk)




Denne finnes vel såvidt meg bekjent kun et sted i Skandinavia, nemlig på Bornholm i Danmark. Der lever den på de lange sandstrendene hvor den graver små huler i den fine sanden, deretter ligger den og lurer dagen lang i tilfelle mat skulle passere dens hi.
Kan man si at den grenser til akvatiske arter? Nei...
Hvordan de har kommet seg til Bornholm er jo et annet spørsmål, mine kommer selvsagt fra oppdrettsnæring. Ellers er de meget mer vanlige sørøstover, i de tropiske delene av Asia. Sikkert andre steder også..
Jeg vet ikke hva man skal gjøre med dem, men de er altså ferdig stekt, og selges vanligvis som snacks i sydøstligere strøk, så vi blir vel med på den galskapen også? 80% av verdens befolkning spiser jo insekter, så det er kanskje på tide vi i Norge blir litt bedre integrert i den verden vi er den del av? I tillegg har disse mer protein enn biff, og er massivt mye bedre for miljøet å produsere.
Men...
De ser jo ut som noe man kunne finne under steinene i hagen dengang man var barn.
Sammenlignet med andre insekter jeg har smakt har dette faktisk ørlite søtlig og god smak, innimellom de brente insektbitene. Men konsistensen er jo som brente einer, og vi kan dessverre ikke anbefale dem til annet enn dyrefor på dette stadiet. Men bikkja kikker jo bare dumt på meg når jeg setter dette foran han.


-marksirisser


pris: 1000-1200,- pr kg (i Norge)
komfort: Man sitter igjen med små sirissbiter i munnen lenge etterpå, ubehagelig
smak: 2/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!