Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

mandag 4. november 2019

Langfingerkreps/Rugose Squat Lobster/Munida Rugosa (Saltvann)




Dette er bunndyr fra norske farvann som ikke er beregnet for mennesker å spise, tror jeg, i all hovedsak fordi halene er knøttsmå og klørne er lange og tynne. Men kanskje kan det være noe godt hodekjøtt? Hodekjøttet er det beste i både krabber og reker, spør du meg. Men krepsehodekjøtt har jeg aldri prøvd før. Kanskje den chilenske trollhummeren er det nærmeste vi kommer her på oppdagfisk.
Krepsene er dessverre kokt på forhånd, men ikke saltet, så her må vi bruke krydret olje. Smaken er god, og kan minne om pandalus borealis, definitivt bedre enn de kinesiske ferskvannskrepsene vi finner i lake norske dagligvarer. Men man trenger en del for å få fylt opp ei skive. Forholdsvis greie å skrelle. Inget hodekjøtt dessverre. Det drives ingen kommersiell fanst av arten, så he er det bare å ta for seg. Finnes fra Norge til Madeira, samt i mindre omfang i middelhavet.


-langfingerkreps
-grønnkål
-avocado


pris: 0-70,- pr kg
komfort: mye pell for små haler
smak: 6/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!