Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

onsdag 5. desember 2018

Afrikansk Ålemalle/African Sharptooth Catfish/Clarias Gariepinus (Ferskvann)



Dette selges under banneret snacks, så da må det vel spises med fingrene fra ei skål? Det inneholder kun 0.8gr salt pr 100gr, noe som jo sikkert er sunt for helsa kontra mange andre tørka ting fra det kaspiske hav.
Arten er en av de mallene som kan leve lenge i gjørme og tidvis på land, og er utplassert i ferskvann langt utenfor sine opprinnelige økosystemer, og derfor ofte en uønsket art.
Det er en ganske smakløse greie, minner om våt papp og rispapir, samt et streif av en dråpe brennevin (rip).
Vi ender opp med noe som jeg vil se for meg kan minne om, eller sågar være helt ok kattemat, men som menneskefôr er dette særdeles skralt. Det er tydelig at dette er fiskekjøtt som mangler fett, og hvis det da tørkes må jo tørrheten intensiveres. Huser dere svampene som lå ved tavlene på barneskolen, litt sånn som det kanskje kan være å tygge på en av disse hvis de har ligget over sommerferien, sånn vil jeg etter beste evne prøve å male et språklig bilde av hva jeg opplever når jeg spiser dette. Fisken skal få en ny sjanse om den dukker opp i ny drakt i fremtiden, men dette blir for fjernt for min del..



- tørket afrikansk ålemalle



pris: 20-80,- pr pk a 150gr
komfort: tørke seg bak med brennesler (pardon my french)
smak: 0/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!