Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 5. november 2020

Drøbak Sjøpiggsvin/Green Sea Urchin/Strongylocentrotus Droebachiensis (Saltvann)




Kråkebolla, også kalt sjøpinnsvin, er ganske vanlig her til lands og roter seg innimellom inn i hobbyfiskeres garn. Men disse er ofte små, og i så måte ikke spesielt nyttige hva mat gjelder, da de inneholder lite til ingen rogn. Det er rognet som er det eneste spiselige i kråkebollen. Kråkebollen kan ikke fryses ned, og skal spises fersk innen en time etter den er tatt ut av vannet. Jeg har kjøpt mitt eksemplar hos fiskehandler som hadde den i havvann, så maks 35 minutter etter den ble tatt ut av vannet er den på talerkenen.
Kjøttet er noget blekere enn jeg har sett det på kontinentet, men det kan godt være individuelt for typen kråkebolle, eller ha noe med geografi eller årstid å gjøre.
Smaken er så sinnssykt god at man trenger ingen fancy tilbehør. En enkel salat holder lenge. Pådrysset pittelitt hvitvinseddik og soya saus.


- rogn av kråkebolle
- salatblad
- snackpaprika
- agurk
- bønnespirer


pris: 100-200,- pr stk (i denne størrelsesorden)
komfort: Det ligger videoer på youtube, ikke prøv dette uforberedt!
smak: 10/10

1 kommentar:

  1. Hei. Dette ser ut som en E. acutus kråkebolle. Drøbakkråkebollen har friskere farge på gonadene og ser da litt mer delikat ut på tallerkenen, men smaken er ganske lik

    SvarSlett

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!