Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

søndag 1. mars 2020

Abbor/European Perch/Perca Fluviatilis (Ferskvann)



Artig liten krabat som jeg fikk sammen med en haug småørret fra et lite fjellvann i Søgne Kommune. Jeg har valgt å helsteke den for morro skyld. Den har en del bein, både i buken og under ryggfinnene, men disse er enkle å skille ut når den er ferdig stekt. Det er med mange ferskvannsarter, som med saltvannsarter, at de smaker best når de er små. Det kan godt hende for Abboren også. Det er en av våre vanligste ferskvannsarter, og er meget mer populære som sportsfisk enn matfisk. Kanskje fordi det drives lite kommersielt fisker av den her hos oss. Fra Russland i øst og innover mot Tyskland anses den som meget god matfisk og en ønsket art. I land hvor den er satt ut av mennesker, som f.eks. New Zealand, blir den regnet som skadedyr, og er kjent for å ha negativ konsekvens på artsmangfoldet. Abboren er ikke faretruet og forsyner seg grådig der den sitter på toppen av næringskjeden i mange fjellvann. Fisk og spis med god samvittighet :)


- helstekt abbor
- rødløk og bringebærkompott
- sprøstekt rødkål
- snøfrisk 


pris: ingen anelse, har ikke sett den til salgs i Norge enda
komfort: nylagt asfalt
smak: 8/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!