Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 10. september 2020

Mizuhopecten Yessoensis/Mizuhopecten Yessoensis (Saltvann)




Oioioi, man skal ikke pisse i eget øl, men denne gangen tror jeg ikke vi har en ny art, men kanskje heller, og jeg vil legge trykk på kanskje, en art som defineres etter geografiske grenser. Patinopecten Yessoensis er det vanlige navnet på denne, men mizuhopecten yessoensis brukes etter hva jeg har lest, innimellom, for å beskrive de eksemplarene av arten, som finnes nord for Japan. Men gudene vet jo godt at jeg sliter med å motstå enhver anledning til å smake noen gode kamskjell..
Først av alt synes jeg disse har noe rødligere kjøtt, og er endel større enn de nevnte patinopecten. Konsistensen oppleves mykere, som en våt svamp, kokt sjampinjong kanskje. Smaken er jo som man ofte forventer med kamskjell, blant det beste på øverste hylle. Salt og pepper er alt ma trenger tilsette her, i små mengder. Skrekkelig tett på toppscoren her merker jeg. Mild og kremet, søtlig og nøtteaktig smak.



-mizuhopecten yessoensis
-coleslaw
-flambert vårløk og bønnespirer
-vodka



pris: 300-500,- pr kg
komfort: fotmassasje
smak: 9/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!