Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 8. desember 2018

Nuddelfisk/Chinese Noodlefish/Icefish/Salanx Chinensis (Saltvann)




Sær, sær fiskeart som har fått sitt navn ettersom den kan ligne på/smake som nudler. Hadde det ikke vært for de to svarte øynene, hadde man vel knapt kunnet se at det var en fisk? Det er en liten, tallrik stimfisk som holder til i øst-asiatiske farvann.
Mine varianter er tørket, men det skal ikke ha så mye å si da det i utgangspunktet skal være en meget mild fisk. Vi er litt usikre på hvordan man gyver løs med slik ugjenkjennelig fisk, men en video på youtube viser hvordan den kan jobbes inn i en omelett. https://www.youtube.com/watch?v=IOwObW3OJbA
Vi får vel se hvordan dette ender..
Man kan fint konkludere med at disse i tørket tilstand godt kan minne om litt tørre nudler, men iom at de også er saltet endel, trenger man ikke tilsatte det på noe vis. Man merker ikke noe til bein eller andre lumskheter.
Smaker litt som harde/seige nudler kokt på rekekraft med en gummiaktig konsistens. Slett ikke verst dette her, selv om jeg ikke helt føler at det er fisk jeg sitter og spiser.



-nuddelfisk
-egg
-matfløte
-oransje tomat
-vårløk
-basilikum
-brød



pris: 150-200,- pr kg
komfort: som sånne vakumpakkede ferdige nudler
smak: 7/10

1 kommentar:

  1. Hei. Vet du hvor jeg kan få kjøpt disse nuddelfiskene?

    SvarSlett

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!