Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

søndag 5. august 2018

Anchoveta/Peruvian Anchoveta/Engraulis Ringens (Saltvann)




Små ansjosfileter som er fisket utenfor kystene til Chile og Peru. Det hadde vært vel og bra om det ikke er for at Anchoveta er en av de mest overfiskede bestandene vi har. I Norden selges de såvidt meg bekjent kun gjennom Coop-kjeden, en kjede som jeg har funnet ofte å være litt mer slepphendte med hva produktene inneholder, enn andre. Arten er i nedgang og mengden som tas er betydelig mindre enn tidligere. Enda er den ikke rødlistet, mye pga sin enorme reproduksjonsevne og store utbredelse.
Dette lille glasset inneholder kun tre ingredientser; fisk, solsikkeolje og intet mindre enn 14,7% salt. Sistnevnte er stort sett det man smaker. Intenst salt! Vi er nok inne i avdelingen salt spekekjøtt hva smak gjelder.
Men det smaker altså godt, med mildt tilbehør vel og merke..
Fiskefiletene er ca 5-8 cm pr stykk, makslengde 20 cm på fisken, og i så måte en fin gaffelbit. Gøy å ha prøvd, selv om man kanskje sitter igjen med mer saltsmak enn annet.
Fuglearter langs kysten av nevnte land er avhengige av Anchoveta som mat, og de er viktige arbeidere for å holde algebestanden på et greit nivå. Men når alt dette er sagt, så er det også mye mindre miljøgifter i disse enn de sildeartene vi kjøre fra øst-europa, de er i så måte et bedre alternativ rent helsemessig. Artig liten fisk som det er stas å ha smakt!




-anchoveta
-isbergsalat
-egg
-helmelk
-nyløk
-rugbrød
-bacon



pris: 20-40,- pr glass
komfort: nevnte jeg salt?
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!