Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 2. februar 2019

Jurel/Chilean Jack Mackerel/Trachurus Murphyi (Saltvann)




Jurel er en nær slektning til vår taggmakrell og en av verdens mest fangede fiskeslag hva kommersiell fangst angår. Den er vel den andre taggmakrellen vi har hatt til nå på oppdagfisk?
Den finnes i stort sett hele det sørlige Atlanterhavet og Stillehavet, med 4 hovedbestander fordelt etter geografiske områder fra Sør-Amerika til Australia. Fisken er tallrik, men nyere tall viser at den lider som følge av overfiske. Mye av det som fiskes brukes til produksjon av dyrefôr til f.eks. svin og oppdrettslaks.
Det etiske problemet med dette er at det tar 5 kg jurelkjøtt for å produsere 1 kg oppdrettslaks. Det er for meg hinsides all fornuft at vi skal ødelegge bestander med god matfisk for å produsere mat til fisk som igjen vil være med på å ødelegge viltbestander av norsk og annen fisk.
Arten selges ofte som hermetikk, og det har jeg funnet hos min lokale butikk med eksotiske matvarer. Fisken ligger i noe salt væske og virker å være ihjelkokt, som jo mye hermetikk dessverre er. Smaken er ikke langt unna makrell av typen scomberus scomberus, trenger pepper og litt tilgivende tilbehør, så kan dette bli en god middelhavsk-inspirert salat.


-jurel
-isbergsalat
-minigulerøtter
-erter
-soltørket tomat


pris: 40-100,- pr kg
komfort: tørt i kjeften, trenger syre og væske i tilbehøret
smak: 5/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!