Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 2. mai 2019

Coregonus Clupeaformis/Lake Whitefish/Coregonus Clupeaformis (Ferskvann/Brakkvann)




Ifølge mine erfaringer er siken en sykt god matfisk, ihvertfall den man finner i Europa. Denne rognen er fra en nord-amerikansk art i Sik-familien, en familie som faktisk er ganske stor og sammensatt sammenlignet med den lille variasjonen finnes i norske vassdrag. Denne arten brukes for det meste til produksjon av rogn, selv om den også er populær blant sportsfiskere og profesjonelle. Vi på oppdagfisk har vært heldige og kommet over et beger med nevnte rogn.
Skulle man ønske å smake fiskens kjøtt er jeg redd man må ta seg turen over dammen og fiske sjøl, men om det skulle dukke opp vil jeg selvsagt legge ut et notat her på siden.
Arten kan skilles fra den europeiske siken med at den har en pukkel-lignende høyde på ryggen. Artens største trussel er ikke overfiske, men niøyer, og endel parasitter som kommer med utenlandsk fisk og nå har tatt seg godt tilrette i amerikanske innsjøer.
Rå rogn fåes i hovedsak i tre tilstander: fersk, frosset og hermetisert. Frosset er den verste i mine øyne da det ofte legger seg et slimete belegg rundt rognen som følge av tining. Denne er frossen og jammen er den vel gørrslimete og.
Det er ikke mer smak, heller mindre, enn i mye annen rimeligere rogn, som f.eks. rognkjeksrogn og ørretrogn, i fersk tilstand vel og merke. Salt, slimete, ingen usmak, men heller ingen grunn til å knuse sparegrisen for dette her.



-rogn av coregonus clupeaformis
-egg
-agurk
-scampi
-sweet chili sauce
-persille



pris: 1000-3000,- pr kg
komfort: åpne lokk med hånd, spa ut med skje
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!