Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

onsdag 5. juni 2019

Lang Tønneblekksprut/Long Barrel Squid/Uroteuthis Singhalensis (Saltvann)



Disse er egentlig solgt under navnet loligo singhalensis, som nå ikke er i bruk lengre, og tilhører nå under arten uroteuthis singhalensis. 
Det er små tentakkelnøster av arten, som selges om squid head, uten at jeg helt skjønner hvorfor, men alt har sikkert sin forklaring om man dykker dypt nok. Kan minne om chinese mitre squid, som selges i liknende størrelser, men disse har mer smak og er mye mer gjenkjennelige som følge av både farge og tekstur.
Overraskende nok synes jeg dette fungerer mye bedre i en italiensk-inspirert pasta fra bornholm, enn i det wok-sammensurium man vanligvis ville blandet dem inn i.
Man bør registrere at dette nok mest sannsynlig er overskuddsavkom fra et eller annet oppdrettsmaskineri, og at store eksemparer av arten kan ha en helt annerledes smak enn hva jeg beskriver her.
Når dette er sagt mener jeg stadig et er et spennende produkt, som jeg tror kan passe inn i mange flere vestlige retter. Kjøttet blir mørt og har en deilig kremet tekstur, uten at det blir vassent eller gummiaktig. Smaken kan også kjennes som umami og sopp-aktig med mandel og hint av persillerot, noe som sannsynligvis ville blitt totalt overskygget blant mer smaksrike komponenter.
Arten finnes i størsteparten av det sørøstlige Stillehavet og er ikke faretruet.



-uroteuthis singhalensis
-bornholmsk pasta
-gulrot
-vårløk
-svart pepper
-sydesalt



pris: 60-100,- pr pk
komfort: autobahn
smak: 7/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!