Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 3. november 2018

Svartkutling/Black Goby/Gobius Niger (Saltvann)




Svartkutlingen er en av de flotteste fiskene man kan fiske fra bryggekanten i Norge, å se den snirkle rundt med elegante, silkemyke finnestrøk på havbunnen er et nydelig skue. Kun Ariel kan måle seg med dette..
Rent kroppslig kan den jo nesten minne om en liten steinbit som har blitt blandet med en lange. Den lever fra fjæra og ned mot 40 meters dyp. Vi spiser lite av fisken i Norge, men den er populær sydover i Europe, spesielt i land som grenser til middelhavet. De kan bli opp mot 20cm, men dette er sjeldent, helst holder den seg rundt 10cm, som mine.
Dette er dessverre ikke matfisk i mine øyne. Kjøttet kan minne om en blanding av havmus og paddetorsk, vassent og nesten uten struktur. Smaken heller mot tangbrosme og mangler karakter av noen sort, isopor og sykehus er hint som strømme til meg. Jeg kan ve bekrefte at dette er en fisk som gjør seg bedre under brygga enn på tallerkenen.



-svartkutling
-mild chorizo
-vårløk
-gulrot


pris: 0,-
komfort: lette å filetere, lite kjøtt pr fisk
smak: 3/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!