Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

fredag 3. august 2018

Stellar Bay Østers/Stellar Bay Oyster (Oppdrettsanlegg)



Dette er ingen egen art, men en østersart som er alet opp av mennesker, Canada in this case, av en viss Mr. Keith Reid. De skaper egne egenskaper og smaker ettersom de forandrer og prøver ut nye oppdrettsmiljøer. Spennende, og ikke minst et godt alternativ til flere sårbare østersarter som lever i havet. Enda et eksperiment som kanskje ikke blir noen gjenganger?
Det første som slår meg er at de er mye mindre enn våre vanlige østersarter, men ifølge kjentfolk skal de være såpass godt stappet med smakfult, delikat kjøtt at størrelsesforskjellen på selve skjellene knapt merkes. Og det er de!
Superdigg østerskjøtt, kremet umamismak med en litt smøraktig, salt avslutning. Perfekt salt og overveldende umami, pluss delikat sødme i starten. Jeg er stygt redd meg og Mr. Reid kommer til å utvikle vårt produsent/kunde-forhold til nye økonomiske høyder i tiden fremover. Dekadent og deilig, kun konsistensen hindrer denne i å nå absolutt toppscore!
Må nevnes at østers er trege skjell, men kan godt finne på å rømme fra oppdrettsanlegg, resultatene av dette kan man se langs skjærgården av sør-norge idag med en invasjon av stillehavsøsters. Forhåpentligvis er disse mer stedbundne.
Skal nevnes at dette opprinnelig er Stillehavsøsters, som i hovedsak ales opp på den "riktige" siden av Canada, og minner om en større versjon av den mer kjente japanske kusshi-østersen, som også er et produkt skapt gjennom oppdrett.



-stellar bay østers
-løk
-hvitvin
-bacon



pris: 100-200,- pr 10 stk
komfort: kniv, håndkle og ytterste forsiktighet anbefales
smak: 9.5/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!