Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 6. juli 2019

Svabergsjøpiggsvin/Common Sea Urchin/Echinus Esculentus (Saltvann)



Kanskje vår mest brukte kråkebolle hva gjelder mat, ihvertfall i Europa, da de så og si finnes langs hele den østlige Atlanterhavskysten. De finnes i store kvantum, men må spises samme dag som de innhøstes, når de begynner å slippe piggene er det for sent.
Men herregud for en smak, dette er helt rått, det nærmeste jeg kan tenke meg er trøfler, for en intensitet! Det er søtt, salt, umami og bittert, og i det hele tatt for særpreget til å kunne sammenlignes med smak man finner i annen mat. Det er litt bitrere enn smaken vi fant i Drøbak Sjøpiggsvin, uten at det ene er noe verre/bedre enn det andre av den grunn. På dager som dette er det deilig å være oppdagelsesreisende innen sjømat!
I grenselandet rundt toppscore, men konsistensen er, i motsetning til hos Drøbak, uanstendig slimete, og derfor hopper den ned et hakk. Må legge til at vi kanskje ikke har lagt ut smaksnotat på Drøbak Sjøpiggsvin ennå..



-svabergsjøpiggsvinrogn
-blomkål
-gulrot
-kraft av svabergsjøpiggsvinskall
-oregano


pris: 20-40,- pr stk
komfort: masse søl, men absolutt verdt det
smak: 9/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!