Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

tirsdag 5. februar 2019

Kuskjell/Ocean Quahog/Arctica Islandica (Saltvann)




Gigantiske muslinger! Uåpnet veier skjellene tett på halvkiloen. Innmaten kan sikkert oppleves som imponerende, rent subjektivt synes jeg dette er gyldenbrunt og merkelig, merkelig er et ord vi ikke bruker så ofte lenger.. det motsatte av ordinært?
Det finnes en amerikansk variant av arten, mercenaria mercenaria, den er vesentlig smalere, og mye mer utbredt, dvs bedre kjent. Smaken er besk og gummiaktig, med en del gufs som er direkte vemmelig og kan minne om tykt sølevann.
Huff, huff, huff, her er vi langt ute og kjøre! Jeg kan kun basert på min egen opplevelse, ikke anbefale dette som mat. Det blir et ganske kort innlegg dette her, så jeg legger derfor ved et ekstra bilde med en referanse, værsågod!





-kuskjell
-løk
-bacon
-couscous
-hvitvin



pris: 40-100,- pr stk
komfort: masse skjell, lite kjøtt
smak: 0/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!