Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

fredag 6. juli 2018

Ukjent Malleart/Cá Phèn Râu/Hemibragus Maydelli? (Sannsynligvis Ferskvann, Kanskje Saltvann)




Okidoki, her er vi skikkelig ute og kjøre, faktisk såpass at jeg nesten vurderte å ikke ta med denne arten på siden. Årsaken er at den ble solgt under artsbetegnelsen upeneus bensasi, som ikke er en art, men en alternativ benevnelse for den japanske mullen upeneus japonicus. Uansett er dette ingen mulle, og således heller ikke i upeneus-slekten. Også er jeg heller ikke sikker på om det er en saltvanns- eller ferskvannsmalle, men noen få internettsøk etter den nyfunne tittelen kan tyde på det førstnevnte.
Uansett, ved google-søk på cá phèn râu, som også sto skrevet på pakningen, finner jeg et knippe bilder av denne arten, men der stopper det dessverre. Google translate lover meg både mandelfisk og jordbærbiff, pluss en haug med elendige og usammenhengende oversettelser fra sider tilhørende nevnte bilder. Ser man på halen og hodet kan man anta at den kan tilhøre slekten hemibragus, muligens hemibagrus maydelli, så uten å kunne definere eksakt hvilken art, er nok dette mitt beste gjett.
Vi trør dermed ut i det ukjente, men om noen av dere kjære lesere, kan knytte fisken på bildet til en kjent fiskeart, vennligst brøl ut! ;)
Håper ikke dette er noen giftige saker. Den er enkel å filetere, men inneholder mye vann, i tillegg til veldig melen kjøttstruktur, som ikke gjør den spesielt appetittelig. Har derfor her surret den i bacon for å tilføre litt salt og konsistens. Alt i alt en ganske kjedelig fisk hva kjøtt angår, men det er jo ikke unormalt for en del av disse malleartene..



-cá phèn râu
-bacon
-aspargeskartofler
-purreløk
-rødløk
-ertesalat



pris: 80-120,- pr kg
komfort: enkel vertikal beinrad
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!