Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

fredag 5. juli 2019

Salturt/Glasswort/Salicornia Europea (Saltvann/Land)



Salturter er en svær familie som inneholder mange arter, hvis lever nede i vannkanten og sådan er en semi-marin art. Salicornia Europea er en betegnelse for salturtene vi finner i europa. Her er det tre underarter som går under betegnelsene europaea, disarticulata og marshallii, hvorav sistnevnte er en blanding av de to førstnevnte. Jeg er usikker på hvilken type jeg sitter på. Dette er hvertfall vekster som man kan spise med god samvittighet, og utfra navnet kan man ane saltsmak. Det smaker umami og salt om en annen, i perfekt mix med en mild eggerøre. Man bør ikke tilsette salt i eggerøren da salturten mister litt av x-faktoren da. Perfekte kontraster. Det er kanskje bare meg, men skikkelig godt sjøgress er noe av det bedre man kan nyte. Spesielt siden smakene i seg selv ofte er så unike. Dette er noe alle burde prøve å oppleve, helst fersk, og ikke fra frysedisken i en asiatisk matvarebutikk. Mine er plukket langs kysten av Nederland og solgt ferske 2 land bortenfor. 



-salturt
-egg
-helmelk
-vårløk
-makaroni
- sort pepper


pris: 200-400,- pr kg
komfort: vifte i syden
smak: 8/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!