Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

tirsdag 1. mai 2018

Vorteskjell/Warty Venus/Venus Verrucosa (Saltvann)



En direkte oversettelse, det finnes såvidt jeg vet ikke noe norsk navn på arten. Dette er små til middels store, tykke skjell som finnes i middelhavet og atlanterhavet. De lever på sandbunn og gjør en nyttig jobb livet igjennom, ved å filtrere sjøvann. Pga at de er så harde har de få fiender. En taskekrabbe vil slite med å få knust et av disse skjellene. I Frankrike blir de flere steder sett på som en delikatesse.
Jeg opplever en fantastisk smak av havet, selv om konsistensen minner mer om viskelær. Mine eksemplarer er plukket i middelhavet. Kan absolutt anbefales til tross for en noe stiv pris. Rundt omkring hundrelappen for 16 skjell , eller, vent nå litt, dette er jo faktisk også en hyggelig pris for ferske muslinger..


pris: 100,- pr 15-20stk
komfort: knuse med hammer, pelle med pinsett
smak: 8/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!