Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 5. januar 2019

Tangstikling/Sea Stickleback/Spinachia Spinachia (Saltvann)



Tangstiklingen er en artig fisk, som verken er spesielt rask eller smidig, selv om dens utseende kanskje kunne få oss til å tro annet.  Denne røveren tok jeg med det avanserte fangstredskapet plasthåv. 25,- på Tregde Marina.
Hvis jeg tør å gjette, skal jeg tippe at vi her snakker om en art hvor bein og skinn er vanskelig å unngå. Arten finnes i europeiske farvann helt ned til Marocco, samt i Middelhavet, nærme land. Dens hovedoppgave er å spise tanglus og andre småkryp som oppholder seg i dens økosystem. I motsetning til mange andre vesener, er det kvinnene som jager mannfolka for å kopulere blant tangstiklingene. Arten kan bli opp mot 25cm, og kan spises med god samvittighet, da den ikke fiskes av andre enn undertegnede og noen særinger med saltvannsakvarium. Det lille kjøttet jeg finner er jo snadder, men jobben med å pelle det ut gjør at man må på beroligende medikamenter for å komme i vater innen man setter det til livs. Jeg anerkjenner at fiskens smale mål får resten av tallerkenen til å se ut som en samling svære grønnsaker..



-tangstikling
-småpoteter
-vårløk
-gulrot
-sjampinjong



pris: let og finn
komfort: blødende hemorroider i dødehavet
smak: 7/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!