Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 9. desember 2017

2017 and beyond...

Vel, vi avsluttet kanskje ikke 2017 med et brak her i oppdagfisk..?
Nå har det seg dessverre sånn at våre hav tømmes i et voldsomt tempo, samme som fjordene her i Norge, og de store fiskene er de første til å bøte, deretter mindre fisk osv osv.
Mine lokale fiskehandlere sier de sjeldnere enn noengang før får inn nye arter, og at det som en gang så ut som en gigantisk oppdrettsindustri i øst-asia nå er såvidt nok til å fore eget kontinents hunger etter sjømat.
Derfor har jeg i 2017 fokusert mye på mindre artsformer, det være seg maneter, sjøgress, muslinger e.a...
Men om det er en trøst, slik mye av verdensfiskeriet drives idag, er kanskje dette om noen få tiår representativt for mye av det som finnes i fiskehandlene våre.
Men uten å bli for pessimistisk, 2018 vil føre med seg mye godt, og vi skal prøve mange spennende fiskearter, i tillegg til spennende alternativer fra havbunnen, nærmere overflaten og t.o.m. på land, så heng med!


Oppdagfisk takker for i år, og håper på et nytt flott år med masse god sjømat i 2018!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!